środa, 26 Listopad, 2014
You are here: Home » Nauka liczenia » Wyliczanki – świetny sposób na naukę liczenia

Wyliczanki – świetny sposób na naukę liczenia

Wyliczanki, podobnie jak rymowanki, łatwo wpadają w ucho i są świetnym pretekstem do wspólnej zabawy. Poprzez odwołanie się do naturalnego poczucia rytmu pomagają dziecku  w koncentracji i ułatwiają zapamiętywanie. Ma to olbrzymie znaczenie w  przygotowaniu dziecka do edukacji matematycznej.

wyliczanki

Wyliczanki w tradycyjnej formie służą do losowania. Proste rymy i czasami absurdalne treści sprawiają, że dzieci szybko się ich uczą. Wyliczanki doskonale sprawdzają się w nauce części ciała, kolorów, czy dni tygodnia.

Rymowanki i wyliczanki:

Ene, due, rabe,
ganił chińczyk żabę,
a żaba chińczyka,
co z tego wynika?
raz, dwa, trzy
gonisz ty!

***

Policzymy, co się ma:
mam dwie ręce, łokcie dwa,
dwa kolanka, nogi dwie
– wszystko pięknie zgadza się.
Dwoje uszu, oczka dwa,
no i buzię też się ma.
A ponieważ buzia je,
chciałbym buzie też mieć dwie!

***

Rączka lewa, rączka prawa,
to dopiero jest zabawa!
Lewa noga, prawa noga,
a przed nami długa droga!

***

Jak biedronka zgubiła kropki – Wanda Chotomska
W poniedziałek bardzo rano
Pierwsza kropka wpadła w siano.

Drugą kropką wiatr we wtorek
Grał w siatkówkę nad jeziorem.

W środę kos dał swoim dzieciom
Do zabawy kropkę trzecią.

W czwartek czwarta z siedmiu kropek
W świat ruszyła autostopem.

Piąta kropka w piątek rano
Wpadła w studnię cembrowaną.

Szóstą kotek wziął w sobotę
I nie oddał jej z powrotem.

A siódma przy niedzieli
Spadła w mieście z karuzeli.

***

Liski – Wanda Chotomska
Cztery małe, rude liski
piły mleko z jednej miski.
Jeden lisek z drugim liskiem
powsadzały łapki w miskę.
Trzeci lisek z czwartym liskiem
weszły w miskę z wielkim piskiem.
I wylały mleko z miski
cztery małe rude liski.

***

Dziwny pies – Wawiłow Danuta
Jeden, dwa, jeden, dwa,
pewna pani miała  psa,
trzy i cztery, trzy i cztery,
pies ten dziwne miał maniery.
Pięć i sześć, pięć i sześć,
wcale lodów nie chciał jeść.
Siedem, osiem, siedem, osiem,
wciąż o kości tylko prosił.
Dziewięć, dziesięć, dziewięć, dziesięć,
kto z was kości mu przyniesie?
Może ja, a może Ty.
Licz od nowa: raz, dwa, trzy.

***

Spadła gruszka do fartuszka,
a za gruszką dwa jabłuszka,
a śliweczka spaść nie chciała
bo śliweczka nie dojrzała!

***
Przez tropiki, przez pustynię,
toczył zając wielką dynię,
toczył, toczył dynię w dół,
Pękła dynia mu na pół!
Pestki z niej się wysypały,
więc je zbierał przez dzień cały.
Raz, dwa trzy! Raz, dwa, trzy!
Ile pestek zbierzesz ty?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *