wtorek, 2 Wrzesień, 2014
You are here: Home » Nauka liczenia » Wyliczanki – świetny sposób na naukę liczenia

Wyliczanki – świetny sposób na naukę liczenia

Wyliczanki, podobnie jak rymowanki, łatwo wpadają w ucho i są świetnym pretekstem do wspólnej zabawy. Poprzez odwołanie się do naturalnego poczucia rytmu pomagają dziecku  w koncentracji i ułatwiają zapamiętywanie. Ma to olbrzymie znaczenie w  przygotowaniu dziecka do edukacji matematycznej.

wyliczanki

Wyliczanki w tradycyjnej formie służą do losowania. Proste rymy i czasami absurdalne treści sprawiają, że dzieci szybko się ich uczą. Wyliczanki doskonale sprawdzają się w nauce części ciała, kolorów, czy dni tygodnia.

Rymowanki i wyliczanki:

Ene, due, rabe,
ganił chińczyk żabę,
a żaba chińczyka,
co z tego wynika?
raz, dwa, trzy
gonisz ty!

***

Policzymy, co się ma:
mam dwie ręce, łokcie dwa,
dwa kolanka, nogi dwie
- wszystko pięknie zgadza się.
Dwoje uszu, oczka dwa,
no i buzię też się ma.
A ponieważ buzia je,
chciałbym buzie też mieć dwie!

***

Rączka lewa, rączka prawa,
to dopiero jest zabawa!
Lewa noga, prawa noga,
a przed nami długa droga!

***

Jak biedronka zgubiła kropki – Wanda Chotomska
W poniedziałek bardzo rano
Pierwsza kropka wpadła w siano.

Drugą kropką wiatr we wtorek
Grał w siatkówkę nad jeziorem.

W środę kos dał swoim dzieciom
Do zabawy kropkę trzecią.

W czwartek czwarta z siedmiu kropek
W świat ruszyła autostopem.

Piąta kropka w piątek rano
Wpadła w studnię cembrowaną.

Szóstą kotek wziął w sobotę
I nie oddał jej z powrotem.

A siódma przy niedzieli
Spadła w mieście z karuzeli.

***

Liski – Wanda Chotomska
Cztery małe, rude liski
piły mleko z jednej miski.
Jeden lisek z drugim liskiem
powsadzały łapki w miskę.
Trzeci lisek z czwartym liskiem
weszły w miskę z wielkim piskiem.
I wylały mleko z miski
cztery małe rude liski.

***

Dziwny pies – Wawiłow Danuta
Jeden, dwa, jeden, dwa,
pewna pani miała  psa,
trzy i cztery, trzy i cztery,
pies ten dziwne miał maniery.
Pięć i sześć, pięć i sześć,
wcale lodów nie chciał jeść.
Siedem, osiem, siedem, osiem,
wciąż o kości tylko prosił.
Dziewięć, dziesięć, dziewięć, dziesięć,
kto z was kości mu przyniesie?
Może ja, a może Ty.
Licz od nowa: raz, dwa, trzy.

***

Spadła gruszka do fartuszka,
a za gruszką dwa jabłuszka,
a śliweczka spaść nie chciała
bo śliweczka nie dojrzała!

***
Przez tropiki, przez pustynię,
toczył zając wielką dynię,
toczył, toczył dynię w dół,
Pękła dynia mu na pół!
Pestki z niej się wysypały,
więc je zbierał przez dzień cały.
Raz, dwa trzy! Raz, dwa, trzy!
Ile pestek zbierzesz ty?

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current day month ye@r *